Søkemotoroptimalisering (SEO)

«SEO er uvurderlig i en digital verden»
– Daniel Sandnes

Hva er søkemotoroptimalisering (SEO)?

Søkemotoroptimalisering, eller SEO, er kunsten av å få søkemotorene til å godkjenne sin side. Dette spesielt for Google, da dette er den mest brukte søkemotoren i dag.

SEO består av optimalisering i mange forskjellige områder. Først og fremst handler SEO om å fortelle Google hva nettsiden handler om. Dersom du selger et produkt, havner nettsiden din på top 10 i Google for dette produktnavnet?

Optimalisering av innhold

Innholdet på nettsiden er det viktige når det kommer til god søkemotoroptimalisering. For at Google skal forstå hva nettsiden handler om er det svært viktig at både titler, tekst og bilder inneholder riktige ord og riktig struktur.

Det første steget er å finne ut hvilke ord som er best for nettopp din bedrift, for eksempel har søkeordet «nettside» dobbelt så mange søk som «webside». Det er dermed mer logisk å fylle inn dette i teksten enn sistnevnte.

Det andre steget er å tilpasse innholdet etter søkeordene som er valgt. Titler, tekst og bilder bør inkludere disse søkeordene slik at Google forstår hvilke søkeord din nettside skal vises for. I tillegg er det svært viktig å skrive mye tekst. En nettside som inneholder 1000 ord får større fordel enn en med 100 ord – dette må også være unik tekst, da Google straffer sider med kopiert innhold.

Det tredje steget er vedlikehold, kontinuerlig analyse og videreutvikling av nettsiden. Det finnes over 200 faktorer som er med på å fortelle hvorfor nettopp din nettside er bedre enn konkurrentene. Hvor rask er den? Hvor mye innhold er det? Hvor ofte oppdateres innhold? Hvor mange besøkende får den? Hvor mange eksterne nettsider linker til den? Hvor lenge holder en besøkende seg på nettsiden din? Hvor relevant er nettsiden for søkeordet? Samt mye, mye mer.

Konkurranse i Google

Selv om det kan være attraktivt å bruke de beste søkeordene, kan det også være lurt å satse på ordene som har lavere konkurranse. Dersom du har en nystartet bedrift vil det ofte være en fordel å satse på enklere ord. Ettersom flere søk ofte betyr større konkurranse i Google, må man satse på ordene som er oppnåelige for sin bedrift.

ODIN MEDIA er ekspert på søkemotoroptimalisering (SEO) og hjelper deg med veien fra start til slutt. Ta kontakt i dag for et uforpliktende tilbud på hva vi kan tilby.

Fordeler med god søkemotoroptimalisering (SEO)

Fordelene med søkemotoroptimalisering er flere kunder og besøkende inn mot bedriften. Det koster ingenting å havne på førstesiden (annet enn litt arbeid). Du trenger ikke å bruke tusenvis av kroner per måned på annonseplass i Google eller Facebook, selv om dette kan være et fint tillegg. Det skal ikke mange gode plasseringer til før søkemotoroptimalisering overgår trafikken fra Google Adwords.

En langsiktig investering

Det kan ta lang tid fra en nettside er søkemotoroptimalisert til den kommer fremover i Google, men det er nesten alltid verdt investeringen. Vi tilbyr rapportering av din plassering slik at du til enhver tid vet hvordan du ligger an og hvilke forbedringer som må gjøres.

Ta kontakt i dag for et uforpliktende tilbud på tjenestene vi kan tilby innen søkemotoroptimalisering (SEO).